Schade aan een huurpand: wie draait op voor de kosten? | Vastgoed C

Schade aan een huurpand: wie draait op voor de kosten?

Schade aan een pand dat je verhuurt of dat je huurt. Helaas komt het wel eens voor. Wie is wanneer verantwoordelijk en wie moet voor de herstelling opdraaien?
We zetten het graag even op een rijtje.

Een goede vuistregel hierin is dat over het algemeen de huurder verantwoordelijk is voor alle schade als gevolg van eigen gedrag en gebruik (bijv. krassen op een kookplaat). De verhuurder is doorgaans verantwoordelijk voor alle schade door slijtage, ouderdom of overmacht (bijv. glasbreuk door hagel).

 

De huurder heeft de plicht om de huurwoning te onderhouden als een goede huisvader en dient de nodige herstellingen door te voeren.

Onder deze herstellingen verstaat men de ‘kleinere en vaker voorkomende herstellingen’. De voorbeelden die in de wet zijn opgenomen:

 

  • aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen
  • aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen (tot op een meter hoogte)
  • aan vloerstenen en tegels van kamer (op voorwaarde dat slechts enkele gebroken zijn)
  • aan ruiten (behalve als de breuk te wijten is aan hagel of andere vormen van overmacht)
  • aan deuren, vensterramen, planken, enz.

 

De huurder zal nooit moeten instaan voor het herstel van slijtage door ouderdom of schade door overmacht. Daarnaast moet hij dan wel weer instaan voor alle schade te wijten aan zijn/haar fout (of de fout van iemand waarvoor de huurder verantwoordelijk is).

De huurder heeft de plicht om de huurwoning te onderhouden als een goede huisvader

De verhuurder draait dan weer op voor de grote herstellingen aan de huurwoning. Hieronder verstaan we de grote onderhoudswerken en herstellingen die nodig zijn door overmacht, ouderdom en slijtage. Indien de verhuurder niet van op de hoogte is, kan hij natuurlijk ook geen herstellingen doorvoeren. De huurder is dan ook verplicht de eigenaar hiervan op de hoogte te brengen, zodat hij het nodige kan doen. Bijvoorbeeld grote herstellingen aan de verwarmingsketel.

 

Heel wat huurders die te maken krijgen met een eigenaar die onder zijn plichten uit probeert te komen, overwegen om de werken dan maar zelf uit te voeren en de factuur nadien naar de eigenaar te sturen. Dit wordt ten zeerste afgeraden. De eigenaar kan op dat moment immers betwisten dat de werken noodzakelijk waren. Of hij kan de rekening betwisten. Maak goede afspraken en communiceer! Een goed contact tussen huurder en verhuurder is dan ook essentieel en kan heel wat ergernis en tijdverlies besparen.

Maak goede afspraken en communiceer!

Ontstaat er toch een verdere discussie over wie wat precies moet betalen? Dan is het de vrederechter die steeds het laatste woord heeft!

Heb je nog vragen over verhuur? Curieus hoe dit proces juist werkt? Ontdek het!

Vragen? Contacteer ons gerust!

Delen