Checklist: Wat moet je doen voordat je je woning kan verhuren? | Vastgoed C

Checklist: Wat moet je doen voordat je je woning kan verhuren?

Wil je je woning verhuren? Goed zo. Maar voor het zover is, moet je ervoor zorgen dat je woning helemaal klaar is voor verhuur. Aan welke voorwaarden moet je huis dan voldoen? Deze checklist helpt je verder!

1. Je huis moet voldoen aan de kwaliteitsnormen

Om zowel huurders als verhuurders te beschermen, heeft de Vlaamse overheid een uitgebreide lijst aan kwaliteitseisen opgesteld, waaraan elke huurwoning in Vlaanderen moet voldoen. Het gaat om eisen rond veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit. Dit zijn de belangrijkste:

  • Minimale voorzieningen, waaronder een keuken, toilet, bad of douche en gootsteen
  • Een aansluiting voor drinkbaar water
  • Een gegarandeerde structurele stabiliteit van het gebouw
  • Veilige trappen
  • Veilige gas-, elektriciteits- en verwarmingsinstallatie. Is er geen verwarmingsinstallatie? Dan moeten de aansluitingen ervoor wel voorzien zijn.
  • Geen ernstige vochtproblemen
  • Mogelijkheid tot verluchting
  • Natuurlijke verlichting
  • Vrije toegankelijkheid
  • Minstens één rookmelder op elke verdieping

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je de woning in goede staat aan de huurder overdraagt. Daarna is het aan de huurder om die staat ook te behouden.

2. Naar de gemeente voor een conformiteitsattest

Wanneer de woning voldoet aan alle kwaliteitseisen, kan je bij de gemeente een conformiteitsattest aanvragen. Zo’n attest is niet verplicht – tenzij anders vermeld in het gemeentereglement – maar het bevestigt wel dat de woning conform is met de woningnormen. Zo zijn mogelijke huurders zeker dat jouw pand geschikt is om in te wonen. Belangrijk: op dat attest wordt ook het maximumaantal bewoners vermeld.

Het conformiteitsattest is meestal tien jaar geldig, tenzij de woning in de tussentijd ongeschikt of onbewoonbaar verklaard wordt, er ingrijpende renovatiewerken uitgevoerd worden of er een proces-verbaal wordt opgesteld door de Vlaamse Wooninspectie.

3. Energieprestatiecertificaat

Of je nu je woning verkoopt of verhuurt, een energieprestatiecertificaat (of EPC) heb je altijd nodig. Het EPC geeft je mogelijke huurders de nodige informatie over de energiezuinigheid. Ook in huur- of koopadvertenties wordt die energiescore vermeld.

Voor elke wooneenheid die je te koop of te huur aanbiedt, heb je een EPC nodig (of een geldig EPC bouw bij nieuwbouw of ingrijpende energetische renovaties). Dat wordt opgesteld door een energiedeskundige.

Het certificaat is tien jaar geldig. Bij de verhuur van je woning voeg je een kopie van het originele document bij de huurovereenkomst. Na tien jaar moet je sowieso een nieuw EPC laten opmaken, maar ook als je je woning voor die tijd energiezuiniger hebt gemaakt mag je een nieuw exemplaar aanvragen.

Opmerking: als je je woning verhuurt zonder schriftelijke publieke reclame is een EPC niet verplicht. Verhuur je bijvoorbeeld aan familieleden en regel je alles onderling, dan heb je dit document niet nodig.

4. Correct huurcontract

Niet alleen je woning, maar ook je contract moet tot in de puntjes in orde zijn, wil je volgens de regels verhuren. Zo moeten alle rechten en plichten die opgenomen zijn in het contract in regel zijn met de huurwet.

Na het afsluiten van de overeenkomst moet je huurcontract ook geregistreerd worden bij het registratiekantoor. Vanaf dan ben je helemaal in orde, en kan je met een gerust hart je woning overlaten aan je huurder.

Besteed het uit aan een makelaar

Als je de hele papierwinkel rond de verhuur van je huis zelf niet ziet zitten, is het een goed idee om een makelaar onder de arm te nemen. Hij of zij neemt je heel wat werk uit handen en weet als geen ander hoe de verhuurmarkt in mekaar zit.

Bron: https://www.zimmo.be/blog/2018/10/23/checklist-wat-moet-je-doen-voordat-je-je-woning-kunt-verhuren/

Delen